Hoe vervoer je benzine en diesel?

adblue tank

Er zijn veel meer vrachtwagens en bestelwagens geregistreerd die met dieselmotoren werken, dan transportvoertuigen die rijden op andere soorten brandstoffen. De hoge uitstoot van vervuilende gassen zoals stikstofoxide (NOx) heeft de Europese Unie er echter toe gebracht maatregelen te treffen om de door voertuigen veroorzaakte luchtverontreiniging te verminderen.

Via haar ‘EURO’-regelgeving probeert de EU daarom de uitstoot van schadelijke gassen naar de atmosfeer met als doel de uitstoot van giftige deeltjes zoveel mogelijk te verminderen. De laatste van de geldende voorschriften is de Euro6-norm, die vooral van toepassing is op voertuigen met dieselmotoren. Deze Euro6-regelgeving verplicht alle nieuw geproduceerde voertuigen, zowel personenauto’s als bedrijfsvoertuigen, om systemen in te bouwen die NOx- en CO2-niveaus tot het maximum reduceren.

adblue tank

Geavanceerde systemen

De nieuwste emissievoorschriften hebben fabrikanten ertoe aangezet om geavanceerdere systemen te bedenken om vervuilende emissies, in het bijzonder diesel, te verminderen. Het zijn systemen waar de bestuurder op moet letten bij het onderhoud van zijn auto. Apparaten voor selectieve katalytische reductie zijn niet nieuw, maar ze zijn niet langer een technologie die alleen aanwezig is in sommige dieselmotoren van personenauto’s en standaard transportwagens die op benzine rijden.

Wat is adblue?

AdBlue is een additief dat wordt gebruikt in dieselmotoren om de stikstofoxide-emissies die tijdens het gebruik worden gegenereerd, te verminderen. Door middel van een selectief katalytisch reductieproces kan adblue de hoeveelheid stikstofoxide die door een dieselvoertuig in de atmosfeer vrijkomt tot 95% verminderen. Adblue is een milieuvriendelijke vloeistof omdat het niets meer is dan een 32,5% mengsel van water en ureum. Ureum is een van de verbindingen die bijvoorbeeld aanwezig is in de urine. Het is ook een van de meest gebruikte landbouwmeststoffen ter wereld.

Hoe adblue tank werkt

Adblue is een additief dat in het uitlaatkanaal wordt geïnjecteerd zodra de gassen uit de motor zijn. Om deze reden hebben de voertuigen die dit systeem gebruiken een speciale adblue tank om het op te slaan en zijn ze uitgerust met een katalysator van het selectieve type. Wanneer de gassen reageren met het water in de oplossing, worden ze ammoniak. Ze gaan dan naar de selectieve katalysatorzone, waar ze uiteenvallen in stikstof en waterdamp, die onschadelijk zijn voor het milieu, en via de uitlaatpijp naar buiten gaan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *